En pappa med ett barn i en bärsele från BabyBjörn.
Foto: BabyBjörn

BabyBjörn – bär barn och tillgångar säkert

BabyBjörn är i förtroendebranschen. I 60 år har de fått förtroendet att bära det dyrbaraste vi har, våra barn. För att behålla förtroendet krävs ständig teknisk utveckling och ett långsiktigt hållbarhetsarbete.

Året är 1961 och Björn Jakobsson befinner sig i USA. Där får han idén till det som senare skulle bli företaget BabyBjörns första produkt: babysittern. Några år senare träffar han textildesignern Lillemor som han sedan gifter sig med. Tillsammans arbetar de båda i företaget. De arbetar målmedvetet med kvaliteten på produkterna, och tar fram en logotyp och marknadsföring som ligger helt rätt i tiden. Drygt sextio år senare är BabyBjörn en framgångssaga med deras populära bärsele som storsäljare på 50 marknader världen över.

– Nästan alla våra produkter har någon slags innovativ lösning, och är därför skyddade på olika sätt. Vi har många immateriella skydd, och tänker alltid globalt när det gäller immaterialrätt, säger David Grünbaum, chefsjurist på BabyBjörn.

Strategin är att arbeta aktivt med de marknader som är stora och viktiga idag, och försöka förutspå vad som kommer att vara viktigt i framtiden.

– Vi försöker tänka långsiktigt för att ha en relevant bild över vart det är lämpligt att skydda våra produkter. Det handlar framför allt om de marknader där vi säljer mycket, och förstås där vi har tillverkning, förklarar David.

Hundratal familjer testar produkterna

BabyBjörn tittar på vilka produkter och tekniska lösningar de tror kommer att vara kommersiellt viktiga när de bestämmer vad de ska söka patent på. För att skriva patentansökningarna tar de hjälp av externa ombud, liksom för att hantera de befintliga rättigheterna.

Företaget arbetar både med att bredda sortimentet genom nya produkter och att vidareutveckla och förbättra de befintliga produkterna.

– Vi har en produktutvecklingsavdelning på företaget som arbetar med våra produkter från idé till färdig förbättring. De tar fram prototyper som ett hundratal familjer får testa. Vi använder oss också av medicinska experter och barnläkare, samt flera testinstitut. Det finns många standarder och regler att förhålla sig till i barnproduktbranschen, berättar Annika Sander-Löfmark, kommunikationschef på BabyBjörn.

En sele som går i arv

Varje BabyBjörn-produkt används till 4–5 barn, vilket betyder att cirka 50 miljoner barn har burits i en BabyBjörn-bärsele. Varje dag är det miljoner barn världen över som använder BabyBjörns produkter.

– Tillverkar man produkter kommer man alltid gör avtryck på miljön, men genom att göra produkter som är användbara och kan användas av många barn och familjer arbetar vi för att minska vårt avtryck. Vi är glada att andrahandsmarknaden för våra produkter är stor, och arbetar för att det ska fortsätta vara så, berättar Annika.

BabyBjörn arbetar även med den etiska delen av hållbarhet.

– Vi är noga med alla etiska frågor kring tillverkning och vilka vi arbetar med. Vi har alltid tänkt att närvaro är det viktigaste som finns, och arbetar därför nära våra leverantörer och är på fabrikerna ofta. Vi gör även oannonserade besök hos våra leverantörer, berättar Annika.

Kändisar och BabyBjörn – på gott och ont

BabyBjörn är en populär produkt även i Hollywood, och med jämna mellanrum ses olika kändisar promenera på gatorna i Los Angeles med sina barn i en BabyBjörn-bärsele.

– Det betyder jättemycket för BabyBjörn som varumärke när kändisar syns med våra produkter. Det fina med det är att alla bebisar har samma behov, var man än är född. Att även kändisar har behov av att bära och vara nära sina barn kan fungera som inspiration för andra föräldrar, säger Annika.

Risken med ett välkänt varumärke är att det blir degenererat, det vill säga att det tappar sin status som särskiljande och istället blir ett beskrivande ord för en viss typ av produkt.

– I USA används BabyBjörn ibland som ett verb, och varumärket används ibland synonymt med bärselar generellt. Vi är dock noga med att varumärket skrivs på ett korrekt sätt, och än så länge är det på den nivån att det är bra för kommunikationen utan att skada varumärket, säger David.

BabyBjörns historia är 60 år lång, och företaget fortsätter ständigt att utvecklas.

– Vi jobbar med små människor som utvecklas hela tiden, och då måste vi också göra det. Det är en ynnest att jobba med det vi gör. Att få förtroendet att vara en del av en så viktig del av livet är det som driver oss, och något vi vårdar varje dag, avslutar Annika.

 

 

Intervjun gjordes 2023.