Genomlysningen
Testa och se om ditt företag har dolda tillgångar
Så mycket som 80 procent av företagens värden ligger i de immateriella tillgångarna. Företag som utvecklar och vårdar sina tillgångar har högre lönsamhet än de som inte gör det. Vilka immateriella tillgångar har ditt företag? Och hur hanterar du dem på bästa sätt? Det får du veta om du svarar på 12 snabba frågor. Det tar max tre minuter av din tid.
Genomlysningen
Testa och se om ditt företag har dolda tillgångar
Grattis till en lysande samling tillgångar!
Enligt dina svar ser ditt företag ut att ha gott om värdefulla tillgångar. Här under kan du läsa mer om dem och hur ni gör för att skapa affärsnytta och nya möjligheter.
Grattis!
Enligt dina svar ser ditt företag ut att ha värdefulla tillgångar. Här under kan du läsa mer om dem och hur ni gör för att skapa affärsnytta och nya möjligheter.
Är du säker på att du inte har några immateriella tillgångar?
Hur som helst kanske du kommer få några i framtiden. Viktigt då att komma ihåg att immateriella tillgångar kan vara till stor nytta för ditt företag om du hanterar dem på rätt sätt. Råd och tips om hur du gör hittar du här på prv.se.
Namn på företag, logotyp, produkt eller tjänst
Företag som vårdar sina varumärken kännetecknas av högre tillväxt, lönsamhet och bättre utveckling. Kunder är ofta lojala med varumärken som de gillar och beredda att betala mer för deras produkter och tjänster. Ett starkt varumärke blir därför mer attraktivt för medarbetare, finansiärer och samarbetspartner, och kan höja företagets värde. Du kan få ensamrätt till en logotyp för en vara eller tjänst om du registrerar ditt varumärke hos PRV. Med varumärkesskydd kan du sedan licensiera ut och sälja logotypen.
Försvara ditt varumärke
När du registrerar ett varumärke får du större möjligheter att utnyttja varumärkets värde. Det är därför viktigt att bevaka att ingen gör intrång på dina rättigheter. Ingen har rätt att använda ditt registrerade varumärke utan ditt tillstånd, men det är ditt ansvar att hålla koll på det. Den som olovligen använder ditt registrerade varumärke kan göra sig skyldig till varumärkesintrång. Om du upptäcker det kan du vända dig till Patent- och marknadsdomstolen, PMD.
Ensamrätten till ett varumärke gäller också digitalt, exempelvis på webben. Men ett domännamn (webbadress) som liknar eller är identiskt med ditt varumärke behöver inte nödvändigtvis räknas som varumärkesintrång.
Tillverkningsprocesser
En viktig konkurrensfördel kan vara att ha effektiva tillverkningsprocesser som konkurrenterna inte känner till. Du kan utnyttja denna fördel på flera sätt. Kanske kan du licensiera ut eller sälja din tillverkningsprocess? Kanske kan du attrahera nya samarbetspartner?
Design och utseende
En designregistrering ger dig en viktig fördel då du får ensamrätt att utnyttja designen. Med ensamrätt blir det lättare att hålla konkurrenterna på avstånd och att öka företagets marknadsandel. Du höjer företagets värde och gör det mer synligt för investerare. Din dokumenterade rätt till designen gör det lättare att locka investerare och att ingå försäljnings- och licensavtal.
Text, bilder, musik och film
Upphovsrätten innebär att den som skapat ett verk bestämmer över hur det får användas. Hur det får distribueras till allmänheten exempelvis. Som upphovsrättsinnehavare kan du få ekonomisk ersättning för det du skapat och har rätt att namnges i samband med att någon använder verket. Du kan licensiera ut eller sälja dina rättigheter genom avtal.
Investerare
Söker du en samarbetspartner som kan bidra med finansiering och kompetens är det viktigt att tänka på några saker. Det finns många olika slags investerare som alla har olika drivkrafter och kompetenser: Affärsänglar, venture capital-bolag, investmentbolag, offentliga organisationer, crowdfunding med flera.
Mjukvara, dataspel och appar
Patent, designskydd och upphovsrätt ger dig ensamrätt på det du har skapat och du får själv bestämma över hur det får användas. Du kan till exempel licensiera ut eller sälja dina tillgångar. Du kan också välja att bevara immateriella värden som företagshemligheter. I så fall kan sekretessavtal behövas om du måste berätta om din idé för någon innan den har nått marknaden.
Affärsidéer och -modeller
Många framgångsrika företag bygger på en smart affärsidé och affärsmodell. En av de viktigaste saker du kan göra för att framtidssäkra ditt företag är att noga tänka igenom era affärsidéer och –modeller. Det ökar även era möjligheter att inleda samarbeten och att locka nya medarbetare.
Kompetens och spetskunskap
Spetskunskap och särskild kompetens kan vara en konkurrensfördel mot konkurrenter som inte har samma kunskap, så länge medarbetare som har kunskapen jobbar kvar på ditt företag. Kompetens och spetskunskap går till viss del att skydda med tydliga anställnings- och uppdragsavtal.
Interna manualer och arbetsmetoder
Det är inte alla företag som tänker på att interna manualer och beskrivningar av arbetsmetoder kan vara värdefulla immateriella tillgångar. Men de kan till exempel licensieras ut eller säljas. Att hemlighålla dem kan ge konkurrensfördelar, om konkurrenterna inte har samma information.
Databaser och kundregister
Ditt företags databaser och kundregister kan vara värdefulla om dina konkurrenter inte har samma information. Då kan du till exempel välja att licensiera ut eller sälja dem. Du kan även samarbeta med andra som har intresse av dem, men kom ihåg att ta hänsyn till dataskyddsförordningen GDPR.
Handel med andra länder
I vilka länder vill du ha din verksamhet? Det är helt avgörande för hur du bör hantera dina immateriella tillgångar. Oavsett om du har ett patent, ett varumärke eller en design är det viktigt att du skyddar din tillgång i de länder som du har tänkt verka. Tänk stort från början så att du får med alla dina framtida marknader.