Innovation i upphandling
Här finns information om innovation i upphandling och på vilket sätt immaterialrätt och immateriella tillgångar är viktigt i detta sammanhang. Oftast hanteras dessa frågor för sent och för onyanserat. En mer medveten hantering kan spara pengar och ge rätt nivå av kontroll och ansvar. Läs mer under de olika rubrikerna.
Innovationsupphandling främjar utveckling och tillväxt av innovativa företag genom att offentlig sektor efterfrågar nya lösningar för verksamhetens behov. Det handlar om att skapa förutsättningar för innovation, inte om att upphandla en färdig produkt, och följer samma regler som vanlig upphandling med fokus på nytänkande.
Webbinarium: Mer innovation i vården
Se webbinarium om lyckad upphandling inom vården och ta del av erfarenheter från verkliga exempel på innovationsupphandlingar inom offentlig sektor.
Två exempel på innovation i upphandling
Skellefteå kommun hade identifierat ett behov hos invånare med kognitiva funktionsnedsättningar. Ambitionen var att skapa förutsättningar för dem att kunna leva mer självständigt. Det fanns inga lösningar på den svenska marknaden så kommunen ville därför få fram en lösning.
Även när de bästa intentionerna finns i ett innovationsprojekt kan upphandlings- och ägandefrågorna vara svåra att navigera i. Vilken hjälp och strategiska beslut behövs för att projektet inte sätter krokben för sig själv?
-
Om behovsägaren är en offentlig aktör behöver LOU (lagen om offentlig upphandling) beaktas från första dagen av projektet. LOU utestänger inte omvärldsbevakning som till exempel inhämtning av information eller tidig dialog med andra externa parter, men det måste ske under vissa former. LOU utesluter inte heller utveckling eller innovationsarbete, vilket i sig också kan upphandlas.
-
Innan ett samarbete påbörjas, oavsett om det sker inom LOU eller inte, behöver ägande och användning av resultat (tex data) och den slutliga produkten/tjänsten diskuteras. Alla aktörers behov, förutsättningar, mål och förväntningar behöver tydliggöras och beaktas. Vilken grad av användning och/eller tillgång behövs/önskas av den offentliga aktören? Sedan bör en överenskommelse komma till stånd och avtal formuleras innan samarbetet påbörjas.
I många fall är det samhällsekonomiskt fördelaktigt att ge leverantören ägande till det som skapas i innovations- eller utvecklingsprojektet. De ger leverantören möjlighet att skala affären, vilket i sin tur kan ge en mer framåtlutad och engagerad partner i leverantören. För den upphandlande organisationen är det istället viktigt att det finnas en noggrant och tydlig formulerad rätt till användning.
-
För att reda ut de viktiga frågorna ovan behövs ”rätt kompetensen i rummet”. Det inkluderar kompetens om:
- innovationsprocesser
- upphandling, med erfarenhet från utveckling och innovationsprojekt
- immateriella rättigheter och avtalsskrivning, helst med erfarenhet från kommersialisering.
För att driva ett bra innovations/upphandlingsprojekt behövs självklart även kompetenser från andra verksamhetsområden, som tex IT, ekonomi, och även från användarna i form av tex vårdpersonal och/eller patienter.