Upphandling av digi-fysiskt andningsstöd som hjälpmedel inom cancervården
Även när de bästa intentionerna finns i ett innovationsprojekt kan upphandlings- och ägandefrågorna vara svåra att navigera i. Vilken hjälp och strategiska beslut behövs för att projektet inte sätter krokben för sig själv?
Behov
En strålningsklinik i Sverige har ett behov av ett hjälpmedel för att förbereda patienter inför strålbehandlingen.
Patienter som ska strålbehandlas för vänstersidig bröstcancer behöver andas på ett särskilt sätt för att få mindre biverkningar och en mer effektiv strålbehandling. Om patienterna kan förberedas innan strålbehandlingsbesöket spar man tid och skapar mindre stress för patienten. Kliniken påtalar behovet för regionens cancercentrum (RCC), som har som uppgift att utveckla cancervården. Strålningskliniken och RCC ser en möjlighet att ge en bättre, samstämmig och kvalitetssäkrad vård.
Bakgrund
En forskningsledare på RCC har erfarenhet från liknande projekt, som drivits tillsammans med en forskare från ett lärosäte i en annan region, där målet varit att ge möjlighet till virtuella besök på strålbehandlingskliniken för att skapa ett lugnare och tryggare besök för patienten. Det finns redan en del resultat, bland annat tester och lösningsförslag från detta tidigare projekt. Det är dock inte helt tydligt på vilket sätt resultaten får användas, det var flera olika aktörer med i projektet och ägandet av resultaten har inte fullt ut reglerats.
Projektet
RCC får tillsammans med forskaren från den andra regionen, finansiering av regionen för utveckling av det digi-fysiska andningsstödet. En tanke som finns kring affärsmodellen för andningsstödet är att en smidig lösning skulle vara om ”tjänsten” kunde finnas hos den redan upphandlade aktören som levererar mjukvaran i strålbehandlingen. Forskarna skriver ett sekretessavtal med detta företag och tillsammans med dem testar och förbereder de nästa steg i utvecklingen.
Forskarna på RCC vill ha tillgång till den i projektet framtagna data för att kunna forska vidare på området. Det finns dock inget avtal skrivet om detta. Inte heller har man utrett frågor kring ägande eller eventuella immateriella rättigheter som kan komma ut ur projektet. Forskarna i projektet funderar på om en lösning skulle vara att starta ett gemensamt privat företag, men vill egentligen inte detta utan önskar att extern aktör tar över efter studien.
Upphandling
För att kunna implementera detta hjälpmedel på kliniken behövs en upphandling, då kliniken är en offentlig aktör. Man bestämmer sig för att upphandla utveckling och testning för att få ett digitalt verktyg där patienten tränar på korrekt andning via simulering i en applikation kopplad till en sensor. Efter utveckling är planen att verktyget ska införas i ett större företags utbud. En RFI skrivs av regionen som ger respons från två potentiella leverantörer för utveckling av appen. RCC går vidare med den ena leverantören för utvecklingsarbetet, men underleverantören för själva sensorn omorganiseras och samarbetet funkar inte så bra och beslutet tas att det ska avbrytas. Projektet tvingas göra ett omtag och diskussion med innovationsstöd och upphandling inleds på nytt för att utreda nästa steg.
Reflektion
Detta exempel visar hur lätt det är att relationer mellan aktörer inleds utan att man har en beredskap att hantera ägandefrågor och upphandling, vilket sedan blir hinder längs vägen. I exemplet skapas resultat i olika konstellationer och används vidare i nya vilket kan ge problem och en osäkerhet kring vem som får använda resultaten och vad de får användas till.
Det är viktigt att ett innovationsprojekt får rätt kompetens tidigt, och att frågor om upphandling, immaterialrätt och avtal diskuteras innan entusiastiskt, engagerat och resultatorienterat agerande sker.
Detta är svårt, särskilt i organisationer med många olika funktioner och olika ”innovationsvägar”. Ingen kan förvänta sig att en enskild person, tex forskaren, besitter kompetensen eller kan ta ansvar för alla avväganden. Därför är det extra viktigt att processen innefattar kontrollen.
Det är ofta många olika aktörer och/eller funktioner med i ett innovationsarbete och/eller en upphandling t.ex. forskare, behovsägare, näringsliv/leverantör, finansiärer.
Det är viktigt att förstå alla aktörers mål, behov och förutsättningar så att man i samarbetet hittar ”win-win” för alla.