En bild på en snusdosa med texten Choice
Choice nikotinfritt snus, framställt med örtblandningar Foto: Peter Häll, Tekniska museet (CC BY 4.0)

Anneli Hellström - Nikotinfritt snus

Att allt fler nordbor har nikotinfritt örtsnus under läppen är Anneli Hellströms förtjänst.

Det är tufft att vara pionjär, men roligt och en fördel i längden. Det vet Anneli, som började tillverka det nikotinfria snuset i egna bolaget Nicofree AB, 2003. "Jag har gjort alla misstag man kan göra", säger hon, men låter inte ledsen för det. När Anneli försökte sälja sin idé till Swedish Match sa de att nikotinfritt snus var ointressant. Idag är Swedish Matchs nikotinfria Onico Choices hennes svåraste konkurrent.

Efter diskussioner med en patentbyrå insåg Anneli att hon skulle följa Coca-Colas exempel och bevara recepten hemliga, eftersom alla patent är offentliga. Däremot är dosan mönsterskyddad och varumärket figurskyddat i flera länder. Det har hittills kostat långt över 100 000 kronor, men det har det varit värt. Annelie valde att kategorisera Choice som livsmedel – "som naturläkemedel hade det hamnat på fel hylla i butikerna", förklarar hon.

Det var när Anneli var gravid 1997 som hon bestämde sig för att sluta snusa. Hon ville inte att barnet skulle få nikotin genom bröstmjölken. Anneli började experimentera med kryddor, örter och oljor och lödde ihop sina egna snuspåsar. Några år senare beslutade hon sig för att satsa på sin innovation och investerade i maskiner och en gammal industrilokal i Trångsviken, mellan Östersund och Åre. Nu omsätter Nicofree 6,5 miljoner och har fem anställda.

Registrerade skydd

Registrerat nationellt varumärke: 0370780

Registrerat gemenskapsvarumärke: 005553714

Design- registreringsnummer: 78349

Källa

Bättre Affärer, Månadens Entreprenör av Anders Wikberg,