
Varför bevaka sitt varumärke?
Idag är det enkelt att bevaka sitt (eller annans) varumärke genom att prenumerera på en bevakningstjänst. Varför är det bra och i vilka lägen ska man agera? Vi frågade Ann-Charlotte Söderlund Björk, partner och advokat på GOZZO Advokater, med över 30 års erfarenhet av immaterialrätt.
En bevakning hjälper företag att fånga upp potentiella konflikter tidigt så att man kan ta beslut på om man vill agera. Gör man det för sent kan det vara svårt att stoppa och bli dyrt. Men en bevakning gör mer än så, säger Ann-Charlotte Söderlund Björk.
– Dels vill man hålla rent kring sitt eget varumärke och dels vill man se om det händer något annat på marknaden som rör ens tjänster och varor. Du kan se trender och får en bild av vilka aktörer som dyker upp och även vad konkurrenter registrerar, vilket ger indikationer om vad de har på gång.
Strategiskt verktyg
Som verktyg i en varumärkesstrategi kan en bevakning också vara ett hjälpmedel för att agera kring de egna varumärkena.
– Om man ser att det börjar komma många ansökningar som till stor del liknar det varumärke man använder, kan det ge signaler om du behöver stärka upp särskiljningsförmågan i ditt eget varumärke genom att lägga till något som exempelvis ett ordmärke, en logotyp eller andra varianter på ditt varumärke. Tänk på att även ansöka på nytt om ditt varumärke ändras allt för mycket. Jag tänker här på användningstvånget som avser användning av varumärket som det är registrerat.
Invända eller inte?
Det är viktigt att eventuella invändningar mot andras varumärken utgår ifrån en affärsmässig bedömning, betonar Ann-Charlotte Söderlund Björk.
– Invändningar kan vara kostsamma och ibland riskabla, så det är inte alltid värt det. Säkerställ också att ditt eget varumärke inte är känsligt för en motattack på grund av att användningstvånget inte är uppfyllt eller att det finns en risk när det gäller märkets särskiljningsförmåga. Det är viktigt att göra en kommersiell avvägning: Finns det en reell risk för sammanblandning? Är vi på samma marknad? Kanske kan ett samexistensavtal vara bättre? I det senare fallet måste man dock hålla koll på konkurrenslagstiftningen så att man inte bryter mot lagen.
Om någon ansöker om ett varumärke som ligger väldigt nära ens eget och riskerar att skapa förväxling, kan det vara klokt att invända. Finns varumärket i utlandet bör man kontakta ett lokalt ombud i det landet för att se praxis och ta reda på riskerna respektive möjligheterna med att invända.
Ett tips är också att tänka långsiktigt i avvägningarna.
– Även om en ny registrering inte känns som ett hot idag, kan den komma att säljas till någon större aktör i framtiden – och då kan det vara svårare att agera.
Eftersom invändningar som gett avslag på varumärken syns i databaserna kan de hjälpa till att skicka signaler till andra att hålla sig bort från ditt varumärke. Det tyder på att du inte är rädd för att agera.
Viktigt med egen koll
För henne som ombud är bevakningen ett sätt att hjälpa sina kunder och löpande kunna ge kloka rekommendationer utefter de rapporter som kommer varje vecka.
Många tror att myndigheter automatiskt stoppar förväxlingsbara varumärken, men det är bara i Sverige man får en granskning vid inlämning av en varumärkesansökan.
Hos PRV Konsulttjänster finns flera olika bevakningstjänster kopplade till varumärken. Läs mer om dem här: