Spelutveckling

Spelutveckling och immateriella tillgångar

PRV har tagit fram en guide som hjälp till dig som spelutvecklare att skapa värde ur dina immateriella tillgångar.

Att bygga ditt varumärke är ett långsiktigt arbete där dina användare och deras engagemang spelar en viktig roll.

Dags att visa upp din spelidé för investerare för att sen kunna förverkliga den? Grattis, du har kommit en bra bit på väg i din spelutveckling.

Futuristisk bild på en robot som blickar ut mot solnedgången över en bergsrygg.

Spelutveckling och immateriella tillgångar

Har du säkrat dina immateriella tillgångar med hjälp av immaterialrätt eller andra tillämpliga verktyg när du introducerar ditt spel på marknaden, kan du bygga ditt varumärke och utveckla din studio, ditt spel och din affär i mer lugn och ro.

En man sitter och spelar på en cello på havsbotten.

Registrera varumärke

Registrera ditt varumärke på dina tilltänkta marknader innan du börjar bygga ditt varumärke.

En stad omringad av en mur med ett slott på en kulle syns i slutet av ett par järnvägsspår.

Ta fram en strategi

Immateriella tillgångar kan du inte ta på, ändå kan de generera höga värden i ditt företag.

Två rymdvarelser skymtar mellan ett par träd i skymningsljus.

Registrera din design

Att få ensamrätt till ditt spels design, de viktigaste karaktärerna och symbolerna kan ge dig stora konkurrensfördelar.

Låt dig inspireras av andra spelutvecklare

Axel Sandstedt, Jad Tawbi och Leo Wognum framför en fontän.

Första pris till Nasal Nomad!

Tre begåvade spelutvecklare är i början av sin karriär - Axel Sandstedt, Jad Tawbi och Leo Wognum. Trion vann första pris för sitt spel Nasal Nomad: Sniffer´s Delight i den stora internationella e-sporttävlingen Lv. 99 Game Jam 2023.

Lavapotion teamet i medeltida rustningar.

Magnus Alm bygger kreativa team

Magnus Alm har arbetat med spelutveckling de senaste tio åren, med allt från design, bygga kreativa team till marknadsföring. Magnus är medgrundare till spelbolaget Lavapotion som utvecklar strategispel för PC och Mac.

Vit rovfågel på bergsklippa.

Om nya trender i spelutveckling med Louise Meijer

Louise Meijer-Åström är Art Director på Off-leash Interactive och hon har en lång karriär inom spelutveckling som illustratör och konceptutvecklare, som egen företagare och som anställd. Här berättar Louise om utvecklingen i spelbranschen, bland annat om AI:s intåg på spelarenan.