Landskap med stengång i grönt gräs omgiven av lila blommor
Bild: Pxhere

Marknadsföring

Det är viktigt att ha en genomtänkt strategi för hur du ska hantera dina immateriella tillgångar innan du börjar marknadsföra ditt spel.

De huvudsakliga kanalerna för marknadsföring av spel är de digitala spelplattformarna. Det kan vara svårt att synas i konkurrensen bland alla spel, men möjligheten finns att ditt spel får snabb global spridning om du sticker ut från mängden.

Tänk därför stort från början så att du skapar värde av dina immateriella tillgångar på alla tänkta marknader.

Innan du laddar upp ditt spel på en digital spelplattform:

  • Tänk igenom din affärsstrategi och potentiella marknad.
  • Hur påverkar strategi och marknad dina immateriella tillgångar?
  • Har du de registrerat de skydd för dina immateriella tillgångar som du behöver?

Om du som spelutvecklare däremot har en förläggare i ryggen sköter den oftast all marknadsföring.

Mässor

Internationella branschmässor är en viktig mötesplats för spelutvecklare. Det är också ett bra tillfälle att marknadsföra ditt spel för förläggare och andra leverantörer.

Branschorganisationen Dataspelsbranschen har en kalender där du kan se vilka mässor och andra evenemang som är på gång.

Dataspelsbranschen (extern webbplats)