Seterra – geografispelet som spreds över världen
Marianne Wartoft är konsulten och databasprogrammeraren som ville göra något kul programmeringsprojekt på egen hand. Med ett mycket stort språkintresse och en nyfikenhet på världens alla länder skapade hon geografiquiz-spelet Seterra redan så tidigt som 1997. Hon översatte spelet till mängder av språk och spelets utveckling har trampat på i samma takt som internets utveckling.
Först sålde hon spelet på diskett till kunder i Sverige med en faktura på posten, ett drygt arbete. Efter några år släppte hon spelet fritt på internet att ladda ner, eftersom hon inte längre hade tid med den krävande administrationen. Ännu några år senare, år 2011, skapade hon ett online-spel, fritt på nätet. Med tiden växte antalet användare. Elever över hela världen satt och grillade sina geografikunskaper med Seterra på mängder av språk, i skolan tillsammans med lärare och hemma som läxstöd tillsammans med föräldrar. Tio år efter lanseringen av webbversionen hade Seterra otroliga 3.5 miljoner användare per månad.
Från början fanns ingen klar affärsidé, eftersom den främsta drivkraften var att skapa något kul med programmering. Men i takt med att användarna ökade från hela världen insåg Marianne att det fanns en lucka som Seterra fyllde. När webb-versionen av Seterra lanserades började annonsintäkterna ticka in och efter några år kunde hon arbeta heltid med projektet: programmera nya funktioner, fixa buggar, skapa nya kartor, översätta, sätta upp servrar och sprida informationen om spelet i sociala medier.
Som ensamarbetande på heltid med spelet blev både arbetsuppgifterna och frågeställningarna många, många. Inte minst inom upphovsrätt för vektorbaserade kartor, till exempel.
I efterhand resonerar Marianne att hon skulle ha jobbat annorlunda. Hon ville ständigt göra användarna nöjda och byggde ut funktioner och skapade appar. I efterhand så tänker hon att det hade varit bättre att kapa vissa delar för att skapa större fokus i arbetet. Att försöka tillfredsställa alla innebar att hon fick kompromissa mycket i utvecklingsarbetet.
Inlänkarna blev spelets största immateriella tillgång
Den organiska sökmotoroptimeringen och de många inlänkarna är idag spelets absolut största immateriella tillgång. Den mesta trafiken kommer från USA och därpå följer länder som Sverige, Spanien, Storbritannien, Tyskland, Italien, Schweiz och Rumänien men det kommer även besökare från många länder i Afrika, Sydamerika och från andra kontinenter.
Namnet Seterra kom sig av att Marianne hade en enhetlig namnserie på sina olika spel-projekt, till exempel Selingua som handlade om att lära sig språk. Seterra som namn har fungerat bra på olika språk, i olika kulturer, med en tydlig koppling till det geografiska innehållet. Tidigt förstod även domänpirater detta och domänregistrerade hennes namn för att utöva utpressning och försöka sälja domänen dyrt till henne. Men Marianne stod på sig, höll ut och kunde så småningom registrera Seterra.com till en rimlig kostnad. Namnet Seterra registrerade hon som varumärke i Sverige 2016 för att ett år senare fortsätta med registrering i EU, USA, Kanada, Norge och Schweiz med hjälp av en advokatbyrå i Uppsala.
– Det stora immateriella värdet i spelet ligger i kännedomen och de många inlänkarna från andra webbsajter, sammanfattar hon.
Idag har Marianne sålt Seterra och arbetar med andra programmeringsprojekt.
Intervjun gjordes 2024