Porträttbild på ljushårig man i kavaj och slips
Tomas Ahlström

Tomas Ahlström – en sann innovationsängel i spelbranschen

Tomas arbetar som ansvarig på East Sweden Game som är en gemenskap och arbetsplats för alla som är intresserade av spelutveckling i Östergötland, oavsett om man är en ensam spelutvecklare eller ett etablerat företag.

East Sweden Game startade 2017 som ett projekt inom det kommunala fastighetsbolaget Sankt Kors. Syftet bakom satsningen var att stärka entreprenörskap och regional tillväxt samt skapa attraktion för unga människor genom att försöka plantera spelbranschen i regionen. Satsningen lyckades väl och 2022 kunde man uppvisa en omsättning på 121 miljoner i den östgötska spelbranschen med över 61 aktiebolag kopplade till spel och med cirka 100 anställda. Idag är det uppenbart för politiker att spelnäringen är en sektor med tillväxtpotential i regionen.

East Sweden Game finns idag med huvudkontor och co-working kontor i Ebbepark i Linköping samt i anslutning till Science Park i grannstaden Norrköping. Genom att satsa på den spelutvecklande individen som sitter hemma och skapar sina spel i ensamhet och bjuda in till ett gemensamt nätverk och community skedde underverk.

”Vi satsar på individen där många andra satsar på företag”, berättar Tomas.

Modellen är enkel. East Sweden Game främjar kreativitet hos individen, får den enskilde att tro på sig själv, visar på möjliga vägar för framgång och normaliserar framgångar. Alla kan lyckas. Ingen stängs ute och alla är välkomna i den inkluderande miljön, där spelutvecklare ges möjlighet att vara en del av communityn, arbeta i co-working space, träffa nätverket regelbundet och delta i event, helt kostnadsfritt.

East Sweden games håller minst en träff för spelutvecklare i veckan. Bland deltagarna finns studenter, ingenjörer, ungdomar, artister och självlärda entusiaster. Man träffas till exempel regelbundet på spel-testar-dagar och utbyter tankar om varandras spel och utvecklingsarbete.

Som en fortsättning på den regionala framgångssagan har Valla Folkhögskola startat en spelutbildning som nu är väl etablerad med många sökanden och som samarbetar med East Sweden Game i form av praktik för studenterna.

 

Tomas har gått den långa vägen inom spelbranschen. Han började som 3D grafiker på UDS i Norrköping 1997. Därefter har han arbetat som speldesigner, producent och projektledare och företagare och rört sig inom spelbranschen sedan dess. Tomas gillar att starta upp företag och dra i gång i det första skedet – en sann innovationsängel.

Intervjun gjordes 2024