Lokalt innehåll ger engagerade användare
Sara Sjöman är affärschef på streamingtjänsten C More. Hon ansvarar för att paketera och prissätta det innehåll och utbud som företaget erbjuder sina kunder online via streaming. Många av hennes utmaningar i arbetet är starkt kopplade till upphovsrätt och piracy.
Hur ser utvecklingen och användarbeteendet ut?
- Vi observerar de förändringar som sker i tittandet och kan nu se konturerna av morgondagens TV-landskap. Vi rör oss från linjär-TV med programtablåer, mot streaming där användarna är mer aktiva och själva väljer vad man ska titta på och när. Det är en stor fördel för användaren. Engagemanget har ökat och så även den totala konsumtionen av rörligt innehåll. Därför har det blivit än viktigare att skapa en riktigt relevant upplevelse för användaren.
Vad är en relevant upplevelse av streamat innehåll?
- Vi har djupa insikter om våra kunders önskemål och preferenser. Vi analyserar vår data och webbstatistik på ett nytt sätt och får avgörande insikter om hur användarna konsumerar innehållet. På detta drar vi lärdomar och bygger produktioner, paketerar och kommunicerar för att nå slutanvändaren på rätt sätt. Vi personaliserar gärna vår kommunikation för att kunna komma med relevanta erbjudande till våra kunder.
- Relationen till våra slutkunder är värdefull för oss. Den är helt avgörande för vår streamingaffär och vår framtida utveckling. Vår egen data som vi analyserar för djupare konsumentinsikter är en immateriell tillgång som vi tar väl hand om. Den skapar i förlängningen relevanta upplevelser hos våra användare.
Hur arbetar ni med upphovsrättsfrågorna?
- Upphovsrättsfrågor hanterar vi hela tiden och de finns där ständigt i vårt dagliga arbete. I till exempel sporträttigheterna som vi köper finns det inbyggda avtal, ofta komplexa och med hårda regler kring hur man får visa fram spelare. Vi sänder ju ligor och då är det lagen och inte enskilda spelare vi ska visa upp i bild, och så vidare.
"Upphovsrättsfrågorna är grundvalen för hela den bransch vi verkar i."
- Det är en djungel men har blivit vardag här hos oss. Det kan bli särskilt utmanande i vissa sporter, till exempel golf, där det är svårare att lyfta sporten och samtidigt ha med minst tre spelare i bild. Det här är bara några små exempel från min arbetsvardag. Upphovsrättsfrågorna är grundvalen för hela den bransch vi verkar i.
Vilka är de största utmaningarna?
- Vi ser att fulstreaming har ökat, och ständigt ökar på ett allvarligt sätt. När vi sänder våra sportevenemang sker fulstreaming vid varje match, i stor omfattning. Man stjäl vårt innehåll, nyttjar våra signaler som är kopplade till tv-abonnemang och streamar matcher live utan att betala för dem.
"Vi ser att fulstreaming har ökat."
- Piratstreaming av sportevenemang orsakar oss stora intäktsförluster. Att sända sportevenemang är oerhört kostsamt och intäkterna behöver vi för att kunna erbjuda våra kunder ett rikt utbud.
- En annan svår utmaning är alla de illegala streamingsajter som dyker upp som svampar ur jorden och erbjuder kataloger med fulstreamad film, ibland flera tusen filmer. Swefilmer var ett sådant exempel, men det finns många fler. De kriminella använder sig av nya domäner hela tiden i kombination med en avancerad sökmotoroptimering för att användarna snabbt ska hitta dem på Google. Man ska komma ihåg att dessa illegala streamingsajter tjänar stora summor på annonsintäkter som de får när användarna besöker sidan.
- Piracy är ett hot mot hela den streamingaffär jag ansvarar för. I slutändan drabbar den våra kunder och det vill vi såklart förhindra. Kunderna väljer oss utifrån vårt rika och breda utbud, månadskostnaden är ofta sekundär i valet av streamingtjänst. Jag arbetar inte själv med de domstolsprocesser som vi driver genom Rättighetsalliansen som ofta anlitas som ombud av branschen.
- Åtalen och domarna som följer på rättsprocesserna är signaler ut i samhället. De kriminella får sina domar och straff samtidigt som användarna ser att vi agerar och försvarar vårt konsumenterbjudande. Våra produktioner och rättigheter har ett stort värde och vi försvarar det värdet. Upphovsrätten är en förutsättning för att kunna producera nytt kvalitativt innehåll, eftersom egen produktion kräver lång planering och är ett risktagande.
"Illegala streamingsajter tjänar stora summor på annonsintäkter."
- De illegala krafterna är oftast mästare på sökordsoptimering. Här önskar vi att Google tar ett större ansvar, eftersom det idag är den huvudsakliga sökmotorn på den nordiska marknaden. Varje månad skannar vi sökmotorerna och rapporterar över 60 000 illegala streamingsajter och URL:er till Google men vi ser inga konkreta åtgärder från deras sida att släcka ner dessa sajter. Det händer inte mycket.
- Att aktivt arbeta med sökmotoroptimering och tävla med de illegala webbplatserna är en stor utmaning för oss. Vi är bra på det, riktigt bra, men ändå är det svårt att konkurrera ut de illegala sajterna som arbetar med detta som sitt största trumfkort. De behöver ju inte producera eget innehåll – för de stjäl andras. Det egenproducerade och kvalitativa innehållet är det viktigaste för oss, det är där vi vill lägga våra krafter, inte konkurrera med tjuvar.
Berätta om marknaden för streaming?
- Det lokala innehållet är vår strategi och vårt säkraste kort. Vi tar fram och erbjuder lokalt innehåll till vår marknad här i Sverige. Vi ser att de produktioner som skapas i Sverige får kvalitet och det efterfrågas av vår publik. Den lokala marknaden omfattar även Danmark, Norge och Finland.
- På C More har vi tagit fram många stora publiksuccéer som sänts i flera säsonger, till exempel ”Gåsmamman”, ”Modus” och ”Gråzon”. Det finns en stark efterfrågan på drama som produceras i Sverige. Det innefattar manus, skådespelare, produktion och paketering. Vår strategi att satsa på det lokala innehållet och producera eget har visat sig fungera. Vi kan till exempel notera att det finns long tail sökningar på produktioner som ”Sune” eller ”Adam och Eva”. Det är kvalitativa produktioner som man konstant letar efter i sökmotorerna. Med egen produktion stödjer vi på sikt svensk kultur - vi tror på den grund vi har i yttrandefriheten och tryckfriheten.
- Konkurrensen är stentuff, vi ser nu att de internationella aktörerna kliver in på vår marknad, till exempel Amazon, Netflix och Disney. Men vi har kunskapen och infrastrukturen för att ta fram det lokala innehållet. Det ger oss stora fördelar.
Vilka är era streamingkunder?
- Våra kunder finns i alla åldrar för vi har ett brett utbud. Vi äger rätt att sända hela Astrid Lindgrens samlade bibliotek och SF:s barninnehåll. I och med att vi ingår i Bonnier Broadcasting tillsammans med TV4 finns det produktioner, avtal och synergier att samarbeta kring. Våra kunder gillar det lokala innehållet, den svenska tonen som till exempel i ”Så mycket bättre” och att få se filmerna och serierna helt utan reklaminslag. Vi har även de lite äldre teknikovana målgrupperna, många är så kallade late adopters.
Vilka immateriella tillgångar har C More?
- Utöver alla upphovsrätter, avtal och produktioner vill jag särskilt lyfta fram relationen med slutkonsumenterna, insikterna vi får från att analysera användardata och tittarsiffror samt vår kunskap och erfarenhet av den lokala infrastrukturen för filmproduktion. De här kombinationerna gör oss starka att stå emot den allt tuffare internationella konkurrensen som vi nu känner av. Vi vill erbjuda det bästa och mest relevanta innehållet för användare i Sverige och Norden.
Vad händer framöver?
- Allt är snabbrörligt idag. Det går inte att förutsäga var vi är om fem år. Teknikutvecklingen går framåt och konsumentbeteendet ändras. Vi måste vara observanta. Vi har långsiktiga strategier men måste vara snabba och flexibla, ändra och skruva på våra affärsmodeller. Vi funderar ständigt på hur vi kan bli dubbelt så bra.
- Det finns en utveckling som är intressant att följa, ett helt annat slags tittande på Youtube. Många ungdomar tar där del av smalt autentiskt innehåll. Till exempel bloggare som för personliga samtal eller hur man tillverkar slime. Detta är ingen konsumtion vi konkurrerar med, men vi måste förhålla oss till detta nya tittande och dra lärdomar av den. Det är en helt annan affärsmodell och kan säga något om framtiden.