Exempel på olika varumärkestyper
Det är viktigt att tänka på hur ditt företag ska synas för att upplevas som du vill: med ett ord, en figur eller ett ljud? Här får du exempel på olika varumärkestyper.
Ordmärken
Ett ordmärke består av ett eller flera ord, som till exempel Japp eller Marco Polo. Det kan också vara uppbyggt av siffer- eller bokstavskombinationer som SVT eller 3RT. Ett ordmärke kan även bestå av typografiska tecken som till exempel frågetecken och utropstecken. Ordmärket registreras alltid i ett standardtypsnitt. Det betyder att du också behöver ansöka om ett figurmärke om varumärket har ett grafiskt element.
Exempel: Babben Larsson
Att registrera ett personnamn eller smeknamn som varumärke är ganska vanligt bland personer med ett namn som används i officiella sammanhang. Babben Larsson är en av dem som valt att skydda sitt smeknamn ”Babben” som ordmärke.
I början av Babben Larssons karriär inträffade något som skulle påverka hennes företag och yrkesutövande men också göra henne mån om att alltid se om sitt varumärke. Här kan du läsa en intervju med Babben om detta
Figurmärken/logotyper
Figurmärken är de varumärken som består av bara en figur eller en figur som är kombinerad med ord. Hit hör också ordmärken som utformats med ett särskilt typsnitt, det kan vara antingen svartvitt eller i färg.
Exempel: Ahlgrens bilar
Du får 198 träffar om du söker på Cloetta i Svensk Varumärkesdatabas. De är ägare till Ahlgrens bilar, Läkerol, Kexchoklad och andra kända varumärken. Just de populära bilarna är bland annat registrerade som figurmärke.
Ljudmärken
Ett ljudmärke består av ett ljud eller en melodi.
Exempel: Hemglass
Idag är det inte ovanligt att ett företag registrerar ett ljud som varumärke. Först ut med att registrera ett ljudmärke i Sverige var Hemglass. Deras välkända melodi har varit ett registrerat varumärke sedan 1999.
Färgmärken
Ett färgmärke är ett märke som enbart är en färg, eller en kombination utan konturer.
Exempel: Löfbergs
Löfbergs fick sin varumärkesregistrering för sin specifika lila färgkod för kaffe godkänd 2005.
En enstaka färg som sådan har dock sällan särskiljningsförmåga utan inarbetning (dvs. sökanden måste bevisa att färgen har förvärvat särskiljningsförmåga). Däremot har oftast en kombination av två eller flera färger den särskiljningsförmåga som krävs för registrering.
Utstyrselmärken
När själva varan eller varans förpackning har en speciell form, till exempel en parfym- eller likörflaska med en form som skiljer sig avsevärt från de som finns på marknaden, kan du ansöka om att registrera den som ett utstyrselmärke.
Exempel: Baglietti
Baglietti har varumärkesskyddat sin glasflaska i form av diamanter avsedd för mousserande viner.
Foto: Baglietti
Rörelsemärken
Ett märke där de delar som varumärket består av flyttas, förändras eller rör sig. Ett exempel på ett rörelsemärke är en animerad logotyp.
Exempel: SBAB Bank
SBAB Bank har valt att registrera sin logotyp i rörelse som ett rörelsevarumärke.
Positionsmärken
Ett positionsmärke består av en speciell placering av ett varumärke på en produkt.
Exempel: Candy People
Candy People har registrerat ett positionsvarumärke där deras logga är placerad på en särskild positon på påsen. Du ser logotypen i slutet av det blåa och gula-bandet längst upp till vänster i bilden.
Foto: Candy People
Ornamentmärken
Ett regelbundet mönster kan skyddas som ett ornamentmärke.
Exempel: OBH Nordica
OBH Nordica har registrerat ett ornamentmärke för bland annat elektriska köksmaskiner. Ornamentet bestående av trianglar i olika nyanser av röd, orange, gul, grön, blå, indigo, violett, magenta, rosa, beige och brun.
Multimediamärken
Ett märke som består av en kombination av ljud och bild.
Hologrammärken
Ett märke där en tredimensionell bild visas genom holografisk teknik.
Kollektiv-, garanti- och kontrollmärken
Ett kollektiv-, garanti- eller kontrollmärke är inte en särskild märkestyp utan kan vara vilken typ av varumärke som helst.