Närbild på gröna vaser

Registrerade varumärken och AI

AI förändrar hur vi skapar och skyddar varumärken. Redan idag finns verktyg som upptäcker intrång och underlättar juridiska åtgärder, men framtida AI-lösningar kan gå ännu längre, med avancerade funktioner för bevisföring och konfliktlösning. För den som vill registrera ett varumärke finns några saker att ta hänsyn till kopplat till artificiell intelligens-verktyg (AI).

Nedan får du en uppdaterad bild av rättsläget kring AI och varumärken.

 

Ja

Nej

Oklart

Kommentar

Kan jag ansöka om ett varumärke gjort helt med AI?

x

 

 

Varumärkeslagen kräver inte att varumärket/logotypen ska vara gjord av en människa.

Har registrerade varumärken gjorda med AI samma skydd som alla andra?

x

 

 

 

Finns risker med att använda AI-genererade varumärken?

 

 

x

Det finns alltid en risk för att man använder ett märke som visar sig ligga för nära ett annat. Men det är oklart om just AI-genererade varumärken löper större risk för att begå intrång än de som tas fram på sedvanligt sätt.

Om jag får en logotyp från ett AI-verktyg där verktyget har stulit material från någon annan för att skapa loggan och jag därmed begår intrång när jag använder det, blir det mitt fel då?

x

 

 

Du kan aldrig skylla på AI-verktyget, utan är skyldig att själv veta att du inte begår upphovsrättsintrång när du använder det som du fått fram i ett AI-verktyg.

Om inlärning av AI så som det gjorts hittills blir olagligt, kommer min AI-logotyp bli olaglig?

 

 

x

Det finns ännu inga rättsfall som går i den riktningen.

 

 

Har tagits fram i samarbete med EUIPO: