Apotekarnes Julmust - En ohotad etta på julbordet
Idag är Julmust synonymt med julen, och ett av de varumärken vi ofta ser på julbordet är Apotekarnes. Här får du reda på hur smart hantering av de immateriella tillgångarna, bland annat en varumärkesregistrering hos PRV, är en av faktorerna bakom framgången.
I slutet av 1800-talet gick Stockholms Apotekare ihop och skapade varumärket Apotekarnes. 1910 lanserades Must med ett hemligt recept som ett alkoholfritt alternativ till öl.
Johan Kikas är marketing manager för vatten och läsk på Carlsberg, och han berättar:
– Apotekarnes Julmust är originalet, inte bara i praktiken utan i svenskarnas hjärtan. Det är vi stolta över och därför är vi måna om att registrera våra varumärken hos Patent- och registreringsverket, PRV.
Många vill in på marknaden
Johan Kikas berättar att arbetet med den populära musten pågår året runt, trots att den dricks så sällan. Och trots att den klassiska julmusten är den populäraste produkten presenterar Apotekarnes minst en ny produkt per år:
– Högsäsongen för must är förstås under jul och påsk; då är det extremt stora volymer som ska levereras ut i butikerna. Men innovationsjobbet pågår året runt. Många aktörer lanserar produkter på mustmarknaden och då är det extra viktigt att varumärkesskydda vårt eget sortiment.
En självklarhet att skydda varumärket
Att jobba med nya produkter utan att glömma bort sina äldre är en utmaning som Apotekarnes arbetar aktivt med. Klassiska produkter kräver ett stort arbete, inte minst då man behöver modernisera till exempel etiketter utan att förlora igenkänningsfaktorn. När Apotekarnes väljer att lansera ett nytt undervarumärke eller designuttryck menar Johan att det är självklart att varumärkesskydda för att ingen annan ska kunna kopiera det.
– Man måste ta hand om det gamla och komma ihåg att gå igenom och förnya tidigare varumärkesregistreringar för att säkerställa att man har ensamrätt på materialet. Att vårda sina varumärken är en utmaning i det operativa arbetet, men det är fundamentalt viktigt då de utgör ett stort värde för företaget.
– I förlängningen handlar det om att värna om det förtroende som konsumenterna hyser för Apotekarnes varumärke – vi har levererat samma höga kvalitet i snart 100 år och kunderna ska känna sig trygga när de ser vår etikett på flaskorna. Det är när den här typen av arbete sker som det är särskilt värdefullt att ha en god dialog med PRV – på så vis får vi den hjälp vi behöver när vi ska skydda våra varumärken.
Intervjun uppdaterades 2024. Foto: Apotekarnes, Maria Cruseman.
PRV: Vad är immateriella tillgångar?
Immateriella tillgångar är företagets tillgångar som inte går att ta på. Så mycket som 80 procent av företagens värde ligger i de immateriella tillgångarna, och företag som utvecklar och vårdar sina tillgångar har högre lönsamhet än de som inte gör det. Exempel på immateriella tillgångar är: företagets namn, affärsidéer, företagshemligheter, spetskunskap, varumärket, design och uppfinningar.
PRV: Vad är ett varumärke?
Det finns olika typer av varumärken. Några av de vanligast förekommande är:
- Ordmärke – ett varumärke som består av ett eller flera ord
- Figurmärken/logotyper
- Utstyrselmärken – en varas eller förpacknings form
- Ljudmärken
- Rörelsemärke – ett varumärke där de delar som varumärket består av flyttas, förändras eller rör sig.
Här kan du läsa mer om olika typer av varumärken
Testa ditt företag
I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:
PRV-skolan online för dig som vill veta mer
Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten