Babben: ”Min personlighet är en jätteviktig del av mitt varumärke”
Folkkära komikern och programledaren Babben Larsson delar med sig av erfarenheter och tankar kring varumärkesbyggande. Hon berättar också att hon tidigt i sin karriär drabbades av ett varumärkesintrång, en händelse som skulle göra henne medveten om att alltid skydda och vårda sitt varumärke.
Barbro ”Babben” Larsson blev ett namn på mångas läppar när hon i början av 90-talet på bred front slog igenom som stå-upp-komiker. Idag är hennes smeknamn lika synonymt med hennes varumärke som person, och ett självklart inslag bland Sveriges komiker-elit.
– Mitt smeknamn fick jag redan i grundskolan av mina klasskamrater och det har hängt med sedan dess. Hur jag ser ut, hur jag låter och min dialekt är typiska kännetecken för mig som person. Men det kan också handla om något kul jag sagt, att jag pratar återkommande om vissa favoritämnen, eller sjunger och leder program, säger Babben Larsson.
Vikten av att skydda sitt varumärke
Trots att varumärket Babben idag är väletablerat har vägen dit varit brokig. I början av Babben Larssons karriär inträffade något som skulle påverka hennes företag och yrkesutövande men också göra henne mån om att alltid se om sitt varumärke. Babbens skämt började plötsligt dyka upp hos okända personer i kommersiella syften, utan hennes medgivande.
– Många av mina dittills kända citat trycktes upp på vykort och skyltar och användes till och med i radioreklam. Där stod jag förundrad, och maktlös. Det verkar vara betydligt svårare att hävda upphovsrätt för ett muntligt skämt än för exempelvis en bok, därför blev det extra viktigt för mig att skydda mitt eget varumärke, fortsätter hon.
Händelsen blev en väckarklocka för Babben och hon började leta alternativ för att skydda sina verk. Hon bestämde sig för att ta kontakt med Patent- och registreringsverket, PRV.
– I mitt fall ville jag försöka skydda någonting, framförallt att inte mitt namn Babben användes i sammanhang där jag inte gett mitt tillstånd. Efter det att jag valde att skydda mitt varumärke hos PRV så är det ingen, vad jag känner till, som försökt stjäla mina verk igen.
En varumärkesregistrering hos PRV gör att ingen annan har rätt att använda varumärket för sina varor och tjänster i marknadsföring. Skulle det ändå ske kan det vara varumärkesintrång och man kan då vända sig till Patent- och marknadsdomstolen.
Varumärkesstrategi – grunden i ett varumärkesbyggande
Babben har under åren lagt ner mycket tid på att vårda och utveckla sitt varumärke. Med en medveten varumärkesstrategi har hon exempelvis byggt upp bra plattformar på sociala medier. För Babben är det viktigt att hennes varumärke uppfattas som genuint trots att det kan innebära en hel del extraarbete.
– På mina konton finns sådant som förväntas av en komiker, exempelvis roliga tweets eller bilder i kombination med reklam för mina kommande projekt. Här försöker jag hitta en variation, svara på inlägg och skapa en personlig relation till mina följare. Jag vill att de i andra änden ska veta att det faktiskt är jag som är avsändaren och inte någon annan. Min personlighet är en jätteviktig del av mitt varumärke.
Om det är något råd Babben vill ge till nyblivna företagare så är det att ha en utarbetad varumärkesstrategi redan från start, men också att vara på det klara med vad som ska kommuniceras.
– Försök vara kreativ runt marknadsföringen. Berätta samma sak men på olika sätt för att skapa intresse och engagemang. Men kanske viktigast av allt är att faktiskt leverera när du väl får dina första kunder, för som många vet ger det ofta ringar på vattnet, avslutar hon.
Testa ditt företag
I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:
PRV-skolan online för dig som vill veta mer
Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten