Coolstuff håller huvudet kallt på het marknad
Det svenska E-handelsföretaget CoolStuff finns på fem marknader runt om i världen, och omsätter en kvarts miljard. Grundaren Kajsa Knapp delar med sig av sina lärdomar av att arbeta på flera internationella marknader.
Sajten CoolStuff.se säljer gåvor och vill sprida glädje med sina produkter. Tanken är att du ska kunna hitta något för varje tillfälle: julen, alla hjärtans dag, fars dag, påsken, eller för att bara glädja någon i din närhet vilken dag på året som helst.
– Vi letar efter innovativa produkter med wow-faktor som vi kan vara först med, berättar grundaren Kajsa Knapp.
Företaget som har funnits sedan 2004 ser en förändring i vad kunden vill ha.
-Vi säljer mer av ätbara roliga varor och dyrare saker som håller längre, och över tid. Kunden är mer medveten och vill inte ha slit och släng, säger Kajsa.
Varje marknad är unik
En del av CoolStuffs marknadsstrategi är att de vill kunna samla all personal på samma ställe: på malmökontoret sitter danskar som har hand om den danska sajten och norrmän som sköter den norska. Internationell expansion handlar ju inte bara om att översätta texten. Det som fungerar i ett land kanske inte fungerar i ett annat. Frakt, marknadsföring och mycket annat måste anpassas för varje marknad. Enligt Kajsa är det en fördel att ha ett nationellt telefonnummer och adress och helst en nationell kundtjänst för varje marknad.
– Vi säljer samma varor, men det är ytterst viktigt att varje land behandlas nästan som ett eget företag, med sina egna förutsättningar resonerar hon.
Skyddat varumärke en framgångsfaktor
När man expanderar utomlands följer många frågor om varumärke och varumärkesskydd, och att ta med sig ett namn globalt ställer krav på kunskap om immaterialrätt. Det är viktigt att ha tänkt igenom sin immaterialrättsstrategi och att ta stöd av de aktörer som finns på marknaden.
I PRV:s databas Svensk varumärkesdatabas kan man snabbt se vilka varumärken som finns registrerade. Det finns också advokatbyråer och ombud som arbetar på kunders uppdrag med dessa frågor.
– Vi har haft advokater som i flera år försökt hjälpa oss med dessa frågor, och det har i etapper varit oerhört svårt. Men det är viktigt att skydda sitt varumärke: dels för att ingen ska kunna kopiera det, dels för att det underlättar när du ska ansöka om nya domäner utomlands, resonerar Kajsa.
Varumärkesskydd på internationell marknad
En utmaning för CoolStuff har varit att skydda namnet, och processen har sett olika ut på varje enskild marknad.
– Vi försökte i flera år skydda ordvarumärket i Europa och fick till en början nöja oss med att skydda logotypen. Nu har vi äntligen lyckats skydda även ordvarumärket i EU. När vi köpte domänen coolstuff.com så ingick varumärkesskydd i USA. Nu håller vi på att skydda namnet i Kina – varje marknad har verkligen sina egna varianter för att få rätt skydd, reflekterar Kajsa.
Kajsa tipsar också om att inte ha olika namn i olika länder. Det skapar många problem, inte minst i marknadsföringen, och dessutom tycker sökmotorerna om att man har samma namn.
Säkra ditt domännamn
En annan utmaning har legat i att köpa loss domänerna för varje marknad. Väldigt få nationella CoolStuff-domäner var lediga i början.
– Vi har ägnat flera år åt att köpa loss domäner, mer eller mindre dyrt. Vissa av dessa borde vi så klart köpt loss tidigare, men jag tror ändå att det var ganska sunt att vi tänkte småskaligt där i början. Det är dock ett viktigt råd beroende på vilket namn man har – kolla hur det ser ut med de nationella domänerna. Om de inte är lediga kan det bli en dyr affär att köpa loss dem, avslutar Kajsa.
Intervjun gjordes 2021
Testa ditt företag
I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:
PRV-skolan online för dig som vill veta mer
Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten