Ett Gott Land sätter smak på varumärket
Digitaliseringen gör det enklare än någonsin att kopiera och imitera. Därför var det självklart för Mästerkocken och youtubern Gabriel Jonsson att registrera sitt varumärke när han nu expanderar sitt nya företag Ett Gott Land.
Han vill bygga ett varumärke från grunden. I Vall på Gotland har mat-youtubern Gabriel Jonsson ambitionen föra ihop två delar av sin personlighet i det nya företaget: kocken och snickaren. Förutom sin youtube-kanal där han lagar mat, säljer han matlagningskurser online och köks- och friluftsartiklar under eget märke. I april ansökte han om att registrera ordmärket Ett Gott Land hos PRV och knappt två månader senare blev registreringen godkänd.
– Det är så lätt idag att bluffa och imitera. Det känns viktigt för mig att vara trygg med att jag äger varumärket eftersom jag investerar all min tid och pengar i det. Någon kanske tycker ordleken i Ett Gott Land är larvig, men jag ville ha ett namn med potential att betyda många saker.
Likheter mellan bygg och mat
Att göra saker ordentligt från grunden är något av Gabriel Jonssons signum. Innan han vann Sveriges Mästerkock 2019 och senare en tredjeplats i Decenniets mästerkock på TV4 hade han hunnit med att starta och driva en byggfirma med 8 anställda. När han skulle välja till gymnasiet låg valet mellan snickare och kock, så båda intressena har alltid funnits där.
– Jag tycker det finns likheter i att bygga hus och bra rätter. Man måste bygga dem från grunden med bra råvaror, det går inte att fixa till det på slutet om du inte gjort rätt från början. Jag tror på att veta precis hur råvarorna produceras för att skapa fantastisk mat.
Frihet men utan fritid
Friheten att bestämma över sin egen tid fick honom att bli entreprenör även om, som han säger, du aldrig kommer att få skäligt betalt, med tanke på att du arbetar jämt.
– Att välja ett liv som entreprenör är för min egen del en enorm frihet. Jag älskar att bygga något från grunden och att allt inte känns självklart. Det är en enorm tillfredställelse att se både kortsiktiga och de långsiktiga målen gå i uppfyllelse. Sen måste du ställa dig frågan innan du startar ett nytt bolag om det är värt tiden som läggs ner och att sätta andra saker åt sidan för att nå ett mål du satt upp.
Att inte ha någon ledighet första åren, sömnlösa nätter och en pressad ekonomi är snarare sådant som driver Gabriel, än gör honom stressad.
– Jag har alltid varit intresserad av mat och älskade till exempel Sveriges Mästerkock-programmet långt innan jag sökte dit. Det passar min personlighet att arbeta med något där avståndet mellan att komma på en idé och förverkliga den är kort. Långa ledtider och att tvingas stämma av saker med andra hela tiden var en av anledningarna att jag sökte mig bort från byggbranschen.
Gård med matstudio
I våras investerade han och flickvännen i en stor gård 1,5 mil sydost om Visby. Där hoppas han nu kunna föra ihop sina två kunskapsområden eftersom han planerar att bygga ett studiokök för event och övernattningsrum för gäster.
– Under byggtiden tänker jag att mina tittare får följa med på den resan: vilken mat passar bra när man just slitit ut hela köket för renovering till exempel?
Gabriels varumärkes-tips:
- Ditt företagsnamn kan vara småtöntigt men ändå seriöst. Så länge namnet sticker ut i mängden och man kommer ihåg ditt bolag.
- Tänk på att det även ska passa ihop med en bra och intressant logotyp.
- Om du inom fem år tror att du expanderar till fler branscher, ta även med de klasserna när du registrerar varumärket.
Intervjun gjordes 2021. Foto: Gabriel Jonsson, Stina Svanberg.
Testa ditt företag
I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:
PRV-skolan online för dig som vill veta mer
Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten