Johan & Nyström – hållbart varumärke med kvalitetsstämpel
Att köpa riktigt bra kaffe, som är producerat på ett hållbart sätt och som de betalar en rättvis summa för. Det är Johan & Nyströms affärsidé. De har 21 varumärken registrerade hos PRV. För dem är kärleken till varje varumärke och dess unika historia lika självklar som affärsidén.
Johan & Nyström grundades 2004 med visionen om en bättre kaffevärld. De ville förändra kaffebranschen i stort och smått.
- Vi såg att allt kaffe som såldes i Sverige var av låg kvalitet och att bönderna fick dåligt betalt. Det har varit en lång resa sedan dess. Om vi tittar i backspegeln inser vi att vi kommit en bit på vägen mot vårt mål. Medvetenheten kring kaffe är mycket högre idag. Många fler efterfrågar bra kaffe, men än finns det mycket kvar att göra, säger Tamara Sundstedt, marknadschef på Johan & Nyström.
Fokus på hållbarhet
Sedan starten har det varit viktigt för Johan & Nyström att vara autentiska i allt de gör. Kvaliteten och hållbarheten har ständigt stått i fokus. Tamara tror att fokuset på hållbarhet är nyckeln till att de har lyckats bygga ett starkt varumärke.
- Vårt fokus har alltid varit och kommer alltid att vara bra och hållbara produkter. Denna strategi tror vi har gjort att vårt varumärke till stor del byggts upp av nöjda kunder som delar tankesättet. De har sedan hjälpt till att sprida varumärket organiskt, förklarar hon.
Varje varumärke har en unik historia
Johan & Nyström ser kontinuerligt över sina varumärken, uttryck och den design de arbetar med. De ser till att skydda det som de uppfattar som unikt och viktigt. Idag har de 21 varumärken registrerade hos PRV. Förutom företagsnamnet även varumärken som Kafferevolutionen, Direct Trade, Earl Gay och Tro, Hopp & Kaffe för att nämna några.
Varje varumärke har en unik historia som Johan & Nyström vårdar ömt, och älskar att berätta.
- Alla de varumärken som vi har i vår portfölj har en egen story och bidrar till att utveckla kaffebranschen på olika sätt. Vi älskar att berätta dessa historier. Oavsett om det handlar om vägen från planta till kopp, eller vårt långvariga arbete för att höja kvaliteten, förklarar Tamara.
Kompetens och relationer viktiga tillgångar
En självklar tillgång som Johan & Nyström vårdar så ömt att Tamara beskriver den som kärnan i affärsmodellen är relationen med producenterna. Relationerna bygger ofta på en djupt rotad tilltro, där Johan & Nyström har köpt snarlika volymer till samma pris år efter år.
- Vi ställer höga krav på kvalitet, men vi betalar i gengäld bättre, säger Tamara.
Med vissa producenter skriver de avtal som sträcker sig över en längre period.
- Ofta kommer vi då överens om ett fast pris för den perioden, så båda parter kan förhålla sig till det oavsett vad marknaden gör. Det ger en trygghet för båda parter, och bidrar till att producenten kan investera mer i sin produktion, förklarar Tamara.
En annan lika viktig och självklar tillgång för Johan & Nyström är deras kunniga medarbetare. Ett sådant exempel är företagets rostmästare som sitter på viktig kunskap om det unika sätt som Johan & Nyström rostar sitt kaffe på.
- Det är självklart för oss att ha rutiner och processer för att se till att kunskap bevaras i företaget, säger Tamara.
Varumärket en kvalitetsstämpel
Det är ingen slump att Johan & Nyström är ett företag som varit i ständig utveckling sedan starten 2004.
- För oss är det givet att vår affärsmodell och inköpsfilosofi har väldigt mycket att göra med utvecklingen av både företaget och varumärket. Efter 15 år har vi visat att Johan & Nyström som varumärke är en kvalitetsstämpel inom kaffeindustrin, avslutar Tamara.
Intervjun gjordes 2021.
Testa ditt företag
I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:
PRV-skolan online för dig som vill veta mer
Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten