Varumärke | Design

Öchips – lyxiga chips från Gotland

Simon Kanellos och Mikael Lundins affärsidé föddes för snart fem år sedan efter lång erfarenhet från restaurangbranschen. Att kunna erbjuda ett riktigt bra och nytt alternativ till traditionella nötter som snacks till dryck, det var Simons och Mickes affärsidé.

Både Simon och Mikael, som bor på Gotland och tidigare har drivit egen krog, insåg att det saknades ett lyxigt alternativ till nötter som matchar olika dryckessmaker så de startade Öchips.

 - Vår tanke var att det skulle kunna bli ett nytt hantverksmässigt snacks till bar och hotell. Vi var inte intresserade av att konkurrera med chipshyllan i butiker utan det var nötter i krogmiljö som vi ville konkurrera med, berättar Simon Kanellos.

Tidigt i idéfasen kom de i kontakt med Science Park Gotland som hjälper gotländska start-ups att förverkliga sina affätsidéer. Där pitchade de sin idé och blev antagna i Science Park Gotlands inkubator-program.

Bild på två män med en stor rosa ballong
Grundarna: Simon och Mikael

 - Science park var egentligen till för teknisk innovation men de såg att vi hade en USP (unique selling point), att vi ville skapa chips som passar till olika drycker vilket aldrig har gjorts förut. Vi fick hjälp med att formulera ett case som gjorde att det blev möjligt att starta upp företaget.

Konceptet var att skapa smaksatta chips som matchar drycker på krogen i en unik paketering.

 - Vi gjorde inte vanliga chipspåsar utan skapade en ny paketering där man äter direkt ur en påse som är konstruerad som en skål. Det var ett nytt koncept tillsammans med våra smaker så på så vis var vi innovativa, förklarar Simon.

Samarbete med smakexperter

För att få fram de unika smakkombinationerna har de samarbetat med olika smakexperter och chipsen är döpta efter den dryck som de anses passa till.

 - Vi har samarbetat med proffs i sitt skrå som sommelierer, ölmästare och ginproducenter för att landa i vetskap kring olika smaker. Chipsen Rött vin, smakar inte rött vin utan har smaken tryffel och parmesan och har tagits fram tillsammans med sommelieren Anna Rahm på Spring Wine, berättar Simon.

Krögaren och vinkännaren Carl-Jan Granqvist har hjälpt dem med att ta fram chipsen Rosé och tillsammans med Gotlandsbryggerier och Gotlands Ginfabrik har de tagit fram chipssmakerna Lager IPA och Gin.

Koncept, varumärket och designskydd klart tidigt

Redan i ett tidigt skede fick de tips om att skydda sina immateriella tillgångar. Varumärket är registrerat och klart och de har även designskyddat sina påsar.

 - Själva konceptet, det var framför allt Science park Gotland som hjälpte oss med det, att det var viktigt så att ingen kunde kopiera oss rakt av. Vi har ju aldrig sagt att det ska smaka vad det står på påsen utan det ska passa till det som står på påsen, menar Simon.

Fördel med närhet till chipsfabriken

Ö-chips har från start alltid haft en målsättning att ha en så miljövänlig produktion som möjligt och Chipsfabriken ligger på Stafva Gård en mil från Visby där de delar fabrik med andra Gotlands företag.

 - Det är som ett litet lokalt företagskollektiv där vi har kunnat hjälpa varandra och hittat samarbeten med varandra, förklarar Simon.

På bara en mils avstånd från fabriken finns potatisodlaren Andreas Wiklunds gård Stora Tollby. Tillsammans med honom har de odlat fram en unik potatis som är specifikt framtagen för Ö-chips.

Simon förklarar att Andreas Wiklund förvarar potatisen i mörker i tolv grader utan några bekämpningsmedel för att den ska hålla så länge som möjligt.

 - Vår vision är att vi ska kunna behålla vår fantastiska potatis från Stora Tollby. Andreas Wiklund har varit en nyckelperson i detta. Han har satt olika potatissorter, vi har provat och vi har experimenterat. Han har sett det som en rolig resa att ta fram den perfekta ultimata chipspotatisen, berättar Simon. Eftersom vi gör allt själva så är närheten fem plus. Varken jag eller Micke hade kunnat starta Öchips om det inte hade varit endast en mil till vår fabrik och ytterligare en mil att åka för att hämta potatis.

Tuff start på grund av pandemin

Öchips startade när pandemin slog till men överlevde genom att utöka försäljningen till välsorterade livsmedelsbutiker, utöver krogmiljöer.

 - Vi är tacksamma för att vi överlevde pandemin. Vi hade tur när Coop kontaktade oss och ville ha våra chips på sitt centrallager, vilket gjorde att vi kunde sälja till Coopbutiker över hela Sverige, även om konceptet ursprungligen inte var avsett för butik," säger Simon.

Idag finns Öchips hos flera grossister i hela Sverige och de försöker alltid tacka ja till nya. De har även fått förfrågningar från utlandet men har inte kapacitet för det just nu.

 - Vi vill inte riskera att chipsen tar slut på hemmaplan. Vi har alltid sagt att vi ska kunna leverera till våra befintliga kunder, men nu planerar vi att skala upp utan att ta onödiga ekonomiska risker. Målet är att växa hållbart," avslutar Simon.

Intervjun gjordes 2023.

Testa ditt företag

I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:

Testa ditt företag

PRV-skolan online för dig som vill veta mer

Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten

Till PRV-skolan online