Spacerpad – underlättar för kvinnor i utvecklingsländer
Fattiga kvinnor i utvecklingsländer har ofta dålig tillgång till vatten och exklusiva engångsbindor. Nu har svenska textilforskare i Borås utvecklat ett material som är lika lätt som vanliga mensskydd men går att återanvända efter tvätt.
Spacerpad är en binda som är lätt att tvätta och torkar snabbt. Materialet i bindan är framtaget av forskare vid Textilhögskolan i Borås, och tanken är att den patenterade produkten ska bidra till en mer jämlik och hållbar menshälsa i världen.
– Vi ville hitta en lösning på det här problemet som finns i stora delar av världen. Materialet vi tagit fram absorberar mycket vätska, är lätt att tvätta och torkar snabbt, berättar docent Lena Berglin som tagit fram produkten Spacerpad vid Textilhögskolan i Borås.
Spacer-materialet innehåller mycket luft och har olika storlekar på porerna, vilket gör att vätskan fördelas på ett bättre sätt över hela bindan. Spacer-materialet är dessutom väldigt lätt jämfört med andra återanvändbara material. Det väger ungefär lika mycket som en engångsbinda.
– Det är en förhållandevis enkel teknik, och det krävs inte mycket arbete för att pressa ihop materialet. Det är också en relativt billig maskin som tillverkar produkten, vilket gör det möjligt att exportera den så att tillverkningen kan ske i de länder där produkten ska användas, säger Lena.
Testade prototyp på målgruppen
Redan tidigt tillverkade Lena 150 prototyper av bindan som hon och kollegan Karin Högberg sedan tog med till Afrika för att testa på lika många kvinnor där. Gensvaret blev gott. Samtidigt fick forskningsprojektet pengar från Vinnova för att utveckla både produkten och tillverkningsprocessen.
Startade företag och sökte patent
Lena och Karin valde att söka patent på både materialkombinationen och konstruktionen.
– Vi ville skydda oss så att ingen annan skulle stjäla vår teknik och börja tillverka produkten innan vi själva kommit igång, berättar Lena.
Spacerpad valde att göra en så kallad PCT-ansökan, vilket är en form av internationell ansökan. Nu står de inför beslutet om vilka länder de ska fullfölja sin ansökan i.
– Vi baserar beslutet på var vi tror att vi har en marknad för produkten, och funderar på för- och nackdelar med olika länder. Det är ju förknippat med en kostnad som man ska underhålla sedan. Vi har god hjälp av vår patentbyrå när det gäller hur vi ska tänka där, säger Lena.
I samma veva som de sökte patent valde de även att starta företaget Spacerpad AB, och ganska direkt efter att bolaget hade bildats köpte Lindex in sig i 50 procent av det. Under hösten 2022 har de byggt en ny press för tillverkning av produkten, och nu är tanken att tillverkningen och försäljningen ska dra igång på allvar.
Lenas tips till dig som ska ta din forskning ut på marknaden
- Försök att hitta en bra finansiär som också kan vara med och utveckla produkten.
- Tänk över din egen roll i företaget. Vill du forska eller vill du driva företag? Att starta och driva företag är en helt annan aktivitet än att forska.
- Se till att ta in den kompetens som du saknar i företaget.
Intervjun gjordes 2022.