Swedish Hasbeens - Stor innovation i en liten träsko
Swedish Hasbeens är retroskon som blev högsta mode när den lanserades. Med hjälp av tydliga värderingar som genomsyrar allt från företagets produktion till varumärkesarbete har träskon blivit en global succé.
Swedish Hasbeens grundare Emy Blixt ville göra inspirerande och utmanande träsandaler på höga klackar med naturliga träbottnar, färgstarka läderremmar och noga utvalda spännen. Idag säljs träskorna på över 50 marknader i världen. Företaget har sex anställda och en årlig omsättning på 45 miljoner kronor. Hemligheten bakom framgången förklarar Emy som rätt produkt i rätt tid, en tydlig nisch och ett konsekvent arbete i linje med företagets värderingar.
– Vårt värde består till ungefär lika delar av vårt varumärke som vi håller relativt diskret, vår produkt som är väldigt nischad och konsekvent men samtidigt innovativ, och vår försäljning. Varumärket är väl valt utifrån vilka vi är och hur vi vill uppfattas. Vi laddar varumärket med våra grundvärden genom hur vi kommunicerar i text och bild på vår webbshop och via sociala medier. Att vara konsekvent och hålla sig till sitt koncept är en konstform, säger Emy.
Varumärket viktigt på global marknad
Swedish Hasbeens är stora på den globala marknaden. 90 procent av företagets totala produktion går på export, och då främst till USA.
– Varumärket är en abstrakt men väldigt viktig sak när man arbetar på en global marknad. Det är viktigt att tänka långsiktigt och säkra sina positioner, annars kan det bli dyrt längre fram. Det har hänt att vi har fått betala onödiga pengar för att vi har missat att tänka framåt när det gäller varumärket, säger Emy.
Det hon syftar på är en process som uppstod när Swedish Hasbeens skulle ansöka om att registrera ordvarumärket i USA.
– Vi hade redan vår logotype skyddad i form av ett figurvarumärke, men när vi ansökte om att skydda Swedish Hasbeens som ett ordvarumärke uppstod en konflikt med en annan spekulant. Vi hade rätten på vår sida tack vare att vi kunde bevisa att vi hade använt varumärket under längst tid. Det blev inte jättedyrt, men det blev ändå en påminnelse om hur det kan gå om man inte är uppmärksam, säger Emy.
Även domännamnet visade sig vara upptaget, och Swedish Hasbeens fick köpa loss det för 200 000 kronor. Något som Emy beskriver som ett fynd, med tanke på hur värdefullt det är för företaget idag.
Action istället för protektionism
Med ett framgångsrikt varumärke och en unik produkt på en global marknad är det oundvikligt att bli utsatt för piratkopiering. När det händer har Emy strategin klar för sig.
– Andra gör anspråk på vårt varumärke och vi blir kopierade hela tiden, men vi tar det mest som en komplimang eftersom vår strategi inte bygger på protektionism utan på action. Vi kommer alltid vara innovativa, förnya oss, springa snabbast och vara bäst, avslutar hon.
Intervjun gjordes 2022.
Testa ditt företag
I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:
PRV-skolan online för dig som vill veta mer
Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten